Metoda Ailis ma być znacznie skuteczniejsza we wczesnym wykrywaniu zmian nowotworowych niż najczęściej stosowana mammografia. Badania przedkliniczne przeprowadzone na grupie blisko 200 kobiet wykazały 94-proc. czułość zastosowanej metody badawczej. Oznacza to, że jest ona bardzo skuteczna w wykrywaniu anomalii, jakie zachodzą w tkankach, gdy zaczyna rozwijać się nowotwór.
System wykorzystuje sztuczną inteligencję i sieci neuronowe. Zastosowana technologia pozwala wykonać badanie obrazowe w sposób bezdotykowy i bezbolesny, bez kompresji i szkodliwego promieniowania. Ailis wykrywa wczesne oznaki raka piersi, ale także szacuje prawdopodobieństwo zachorowania na ten nowotwór w przyszłości. Dzięki wysokiemu poziomowi automatyzacji procedur, standaryzacji oraz stworzeniu odpowiednich warunków do badania system może z powodzeniem funkcjonować poza strukturami opieki zdrowotnej, na przykład w centrach handlowych.
System został zaprojektowany tak, aby zminimalizować liczbę kadry medycznej potrzebnej do jego obsługi. Wyposażono go w cyfrowy awatar – wirtualnego asystenta, który omówi z pacjentką wynik badania i poinformuje o ryzyku zachorowania. Ailis wykonuje badanie piersi w zaledwie 4 minuty, a wynik pojawia się w mobilnej aplikacji już po 10 minutach.
Firma Sobiesław Zasada Automotive w ramach partnerstwa z Ailis zaangażuje się w edukację i profilaktykę prozdrowotną oraz użyczy na potrzeby badań klinicznych samochód: model GLS. Auto będzie służyło kobietom chcącym wziąć udział w badaniu i lekarzom, zapewni także bezpieczny transport podzespołów do badań. W ramach współpracy z krakowskim startupem dealer zorganizuje też cykl spotkań z kobietami – klientkami Mercedesa, podczas których przekaże informacje na temat samobadania piersi oraz najnowszej technologii.
– Jako wielooddziałowy dealer z przyjemnością wspieramy projekt Ailis, którego technologia może uratować życie wielu kobiet. Rak piersi nie patrzy bowiem na wiek czy status społeczny – niszczy plany na przyszłość wielu kobiet, odbierając im szansę na to, by mogły podążać za swoimi marzeniami i je realizować. Mamy nadzieję, że dzięki technologii Ailis to się wkrótce zmieni – mówi Barbara Bednarczyk, szefowa marketingu Mercedes-Benz Sobiesław Zasada Automotive. I dodaje: – Czujemy się społecznie odpowiedzialni i dlatego chcemy wpierać nowe technologie, które mogą uratować coś, co mamy najcenniejszego – życie.
Badania kliniczne obejmą w sumie ponad tysiąc kobiet w Polsce – w tym klientki i pracownice dealerstwa – i będą przeprowadzane w Krakowie oraz Gdańsku we współpracy ze szpitalami uniwersyteckimi.