Aktualności

Szwedzkie Volvo idzie w stronę sieci producenckiej?

We wrześniu koncern Volvo Cars przejął szwedzką sieć sprzedaży aut Upplands Motor. Teraz producent wypowiedział umowę Bilii, wielomarkowemu dealerowi działającemu na terenie kilku państw Europy. Czy to element nowej strategii szwedzkiej marki?

Volvo poinformowało o zakończeniu współpracy z Bilią w kontekście sprzedaży nowych samochodów oraz serwisu. W 2020 r. międzynarodowy dealer dysponował imponującą liczbą 140 obiektów, w większości na terenie Szwecji i Norwegii, a sprzedaż nowych aut marki Volvo stanowiła prawie jedną czwartą całkowitego przychodu firmy w tamtym regionie (ok. 743 mln dol.).

Według danych ICDP w europejskim rankingu największych dealerów grupa Bilia zajmowała ostatnio bardzo wysokie 11. miejsce (firma prowadzi salony dealerskie także w Niemczech, Belgii i Luksemburgu). Decyzja o wypowiedzeniu umowy przez Volvo może więc zaskakiwać, ale co warto podkreślić, dotyczy wyłącznie rynku szwedzkiego i norweskiego. To zresztą nie pierwszy ruch szwedzkiego producenta, który ma na celu ograniczenie sieci dealerów na rodzimym rynku, bo we wrześniu Volvo przejęło innego dużego dealera – Upplands Motor, a na celowniku koncernu znalazł się kolejny sprzedawca – firma Bra Bil. Przeprowadzane na krajowym podwórku zmiany trudno zatem nazwać kosmetycznymi, przekształceniu właścicielskiemu ulega bowiem w niemałym stopniu cały model dystrybucji samochodów.

Można zakładać, że dominacja salonów producenckich w szwedzkiej sieci dealerskiej Volvo to element strategii, dla której kluczowa ma być sprzedaż online. Ma iść za tym jednoczesne cięcie kosztów i zachowanie większej kontroli nad procesem sprzedażowym. Najwyraźniej koncern chce to osiągnąć także poprzez ograniczenie znaczenia „pośredników” (na razie w Szwecji…). Cel na 2025 r. jest jasny – 50 proc. globalnej sprzedaży Volvo ma się przenieść do internetu.

Nie da się przy tym nie zauważyć, że w tej układance Skandynawia może być dla koncernu swoistym poligonem doświadczalnym – pojawia się więc zrozumiałe pytanie, co zrobi Volvo na innych europejskich rynkach, jeśli nowy model podejścia do organizacji sieci zda egzamin. Temat postaramy się zgłębić w jednym z najbliższych numerów „Dealera”.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
Zobacz również
Aktualności
Bemo z nagrodą dla najlepszego dealera flotowego
Redakcja
22/1/2021
Aktualności
Volkswagen przekroczył normy emisji CO2. O włos
Redakcja
22/1/2021
Aktualności
Autogala odebrała Nagrody Rynku
Redakcja
22/1/2021
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.