Aktualności

Torby z przesłaniem

Volvo Firma Karlik stworzyła niezwykły projekt zaangażowania społecznego. Dzięki inicjatywie dealera pracownicy wielkopolskiej Spółdzielni Socjalnej FURIA, zatrudniającej osoby ze spektrum autyzmu, szyją praktyczne torby ze zużytych banerów reklamowych i pasów bezpieczeństwa.

Wydawałoby się, że produkcja toreb dla kobiet i mężczyzn to domena wyłącznie firm związanych z branżą modową, odzieżową czy tekstylną. Okazuje się jednak, że nie tylko, przykładem może być dealer samochodowy, który zlecając produkcję toreb wspiera jednocześnie środowisko oraz lokalną fundację.

Drugie życie baneru
Na realizację wyjątkowego projektu z oryginalnymi torbami w roli głównej zdecydował się dealer Volvo działający w Wielkopolsce i woj. lubuskim. – Firma Karlik to przede wszystkim bezpieczne i niezawodne samochody, ale rozwijamy także inne projekty, które są bliskie wyznawanej przez nas filozofii życia w zgodzie z naturą i z samym sobą. W naszej firmie działa grupa CSR zrzeszająca pracowników, którzy realizują projekty z zakresu employer brandingu, ekologii i społecznej odpowiedzialności. Jednym z nich jest ten szczególny projekt zaangażowania społecznego. Gdyby nie on, zużyte banery reklamowe oraz pasy bezpieczeństwa trafiłyby jako odpad na wysypisko. Warto dodać, że każda nasza torba jest niepowtarzalna, bowiem specyfika materiału sprawia, że nie da się stworzyć dwóch takich samych egzemplarzy – mówi Sylwia Skorupińska, Marketing Manager w Volvo Firma Karlik.

Idea upcyklingu, która zakłada przetwarzanie surowców wtórnych w produkty nowe o wyższej wartości, jest bliska Firmie Karlik od wielu lat. Joanna Karlik-Knocińska, właścicielka firmy, stworzyła markę designerskiej biżuterii pARTs, która powstaje ze zużytych części różnych modeli Volvo. Każdy element kolekcji biżuterii pARTs to najwyższej jakości rękodzieło artystyczne.

Firmie Karlik zależało, aby projekt „Torba z banerów Volvo” zrealizować z lokalnie działającym partnerem. Przy pomocy Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu dealer nawiązał kontakt ze Spółdzielnią Socjalną FURIA, która zatrudnia osoby ze spektrum autyzmu i powstała z inicjatywy dwóch organizacji pozarządowych – Fundacji FIONA i Fundacji Aktywnych F URIA. – Nasza spółdzielnia powstała, gdyż nie godziliśmy się na brak miejsc pracy dla osób ze spektrum autyzmu, a zarazem nie rozumieliśmy, dlaczego takich miejsc – dla osób z bardzo często dużym potencjałem do pracy – nie można stworzyć – mówi Anna Janiak, prezes Fundacji FIONA, która zajmuje się wspieraniem osób z autyzmem oraz ich rodzin.

Prezes fundacji podkreśla, że projekt tworzenia toreb z banerów, który połączył lokalnego dealera i Spółdzielnię Socjalną FURIA ma wymiar ponadproduktowy. – Wspiera drugiego człowieka w jego rehabilitacji społecznej i aktywizacji zawodowej, daje bowiem realną pracę osobom, które na otwartym rynku nie mają szans na podjęcie aktywności zawodowej. W komunikacji dotyczącej projektu zwracamy uwagę na to, że wymiar biznesowy nie jest najważniejszy, ponieważ to idea społeczna dominuje nad wymiarem ekonomicznym – mówi Anna Janiak.

Jeden projekt, wiele wsparcia
Realizując projekt „Torba z banerów Volvo” dealer pomaga na wiele sposobów. – W ramach jednego działania wspieramy dwie organizacje. Jako zleceniodawca opłacamy koszty produkcji toreb spółdzielni socjalnej i w ten sposób wspieramy jej pracowników, dodatkowo przekazujemy 10 zł z każdego sprzedanego egzemplarza torby Fundacji FIONA, która działa na rzecz integracji osób z autyzmem i z niepełnosprawnościami – mówi Sylwia Skorupińska.

Pierwsza seria toreb została wyprodukowana w grudniu ubiegłego roku. – Podarowaliśmy je partnerom biznesowym naszej firmy, wybranym klientom oraz dziennikarzom. Kolejne partie wprowadziliśmy już do sprzedaży – opowiada Sylwia Skorupińska i dodaje, że unikatowe torby można kupić w salonach firmy, a także poprzez stronę internetową. – Dzięki sprzedaży przez internet nasze torby docierają do różnych miejsc w kraju. Torby są uniwersalne i noszone zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn. Doskonale sprawdzają się w podróży, jak i przy przenoszeniu potrzebnych rzeczy do pracy, stroju na popołudniowe zajęcia fitness czy zakupów na szybki obiad – mówi przedstawicielka dealera.

Golf w służbie potrzebującym
Volvo Firma Karlik angażuje się także w działania charytatywne połączone ze sportem. Od kilku lat dealer jest partnerem tytularnym wyjątkowego turnieju golfowego Zember Open, który wpiera organizacje dobroczynne. – Przy okazji 21. rocznicy mojej gry w golfa, postanowiłem zorganizować specjalny turniej. Z Firmą Karlik, która od początku wspierała imprezę, postanowiliśmy, że środki z turnieju przekażemy na cele charytatywne – mówi zawodowy golfista Tomasz Zembrowski, ambasador Volvo Firma Karlik. Turniej organizowany jest od 4 lat. Pieniądze z każdej imprezy otrzymują zawsze dwie organizacje – jedna z Poznania i jedna ze Świebodzina. – Członkowie klubu golfowego Kalinowe Pola są z obu tych miejscowości, dlatego postanowiliśmy pomoc skierować do organizacji lub osób z ich najbliższej okolicy – tłumaczy Zembrowski.

Oprócz sportowej rywalizacji, podczas Zember Open odbywa się także charytatywna licytacja wartościowych przedmiotów lub specjalnych rund golfowych ze znanymi osobami. – W tym roku dealer przekazał na naszą licytację m.in. koszulkę podpisaną przez Łukasza Kubota – mówi Tomasz Zembrowski. Firma Karlik pomaga beneficjentom turnieju jeszcze w dodatkowy sposób. – W tym roku uśredniliśmy liczbę punktów zebraną z trzech poprzednich edycji imprezy i jej równowartość dealer przekazał jako darowiznę na cel charytatywny – wyjaśnia sportowiec. Podkreśla również, że organizowana przez niego impreza należy do najliczniejszych turniejów golfowych w Polsce. Dzięki uczestnikom imprezy w tym roku udało się zebrać na cele charytatywne 17 tys. zł. – Połowa środków z turnieju została przekazana na rzecz Fundacji FIONA, a druga część trafiła do Domu Dziennego Pobytu dla seniorów „Homini” w Świebodzinie. Dla każdej osoby, która wykupiła cegiełkę na rzecz Fundacji FIONA o wartości 50 zł, przygotowano niespodziankę – lekcję golfa z Tomaszem Zembrowskim.

W imprezie uczestniczyli także przedstawiciele Fundacji FIONA. – Zostaliśmy zaproszeni nie tylko jako organizacja, która jest beneficjentem imprezy. Uczestnicy fundacyjnego centrum Integracji i Aktywizacji w Poznaniu wzięli udział w treningu golfowym, który odbywał się przy okazji turnieju. Było to niezwykle cenne doświadczenie i jesteśmy przekonani, że nie był to nasz ostatni kontakt z golfem – mówi Anna Janiak.

Przykład Firmy Karlik dowodzi, że dealerzy w każdej, nawet całkiem niezwykłej dla tej branży aktywności, mogą się doskonale odnaleźć. W jednym projekcie „Torba z banerów Volvo” dealer połączył dbałość o ekologię, promowanie idei zatrudnienia osób ze spektrum autyzmu i wspieranie organizacji dobroczynnych. A wszystko to przy produkcji innowacyjnych i funkcjonalnych toreb, które mogą być przykładem dobrej praktyki biznesu zaangażowanego społecznie.

Skontaktuj się z autorem
Izabela Dziurlikowska Linkedin
dziennikarz miesięcznika "Dealer"
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Wynajem długoterminowy ze wzrostem w I kw.
Redakcja
25/4/2024
Aktualności
Nowy format Renault
Redakcja
24/4/2024
Aktualności
Rynek „elektryków” – mniej Europy, więcej Chin
Redakcja
23/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.