Aktualności

Trudna sytuacja SsangYonga

W grudniu 2020 r. media informowały o kłopotach koreańskiego producenta. Szansą na wyjście z kryzysu miało być przejęcie firmy przez nowego inwestora z USA. Do porozumienia najprawdopodobniej jednak nie dojdzie.

Według doniesień portalu „The Korea Times” rozmowy między właścicielem SsangYonga – indyjską grupą Mahindra & Mahindra, a amerykańskim holdingiem samochodowym HAAH, utknęły w martwym punkcie. Kością niezgody okazały się udziały – indyjski potentat dążył do wyprzedania całości swoich akcji, na co nie zgodzili się Amerykanie. Pomimo swoich kłopotów SsangYong nie może też liczyć na państwową pożyczkę lub dotację, bo ewentualna pomoc sprawiłaby, że z wnioskiem o wsparcie mogliby się zgłosić pozostali producenci np.: GM Korea – spółka córka General Motors – czy Renault Samsung.

15 grudnia 2020 r. SsangYong zakomunikował, że nie będzie w stanie spłacić wszystkich zobowiązań finansowych wobec trzech zagranicznych wierzycieli – Bank of America, JPMorgan Chase i BNP Paribas. Kilka dni po ogłoszeniu tej informacji firma złożyła w seulskim sądzie wniosek o rozpoczęcie procesu upadłościowego. Dług koreańskiego producenta wobec instytucji finansowych pod koniec zeszłego roku wynosił już 285 mln dol.

Problemy SsangYonga trwają zresztą od dłuższego czasu. W ciągu ostatnich 15 kwartałów południowokoreański producent regularnie notował ujemny wynik finansowy. W roku 2020 liczba sprzedanych samochodów spadła w firmie o 19 proc.  Co więcej, pod koniec stycznia firma ogłosiła, że w ciągu pierwszych dwóch miesięcy roku 2021 pensje pracowników zostaną zredukowane o połowę.

To jednak nie pierwszy raz, kiedy firma zmaga się z problemami finansowymi. SsangYong ogłaszał już bankructwo w poprzednich latach. W 1997 r. producent został wykupiony przez Daewoo Motors, zaś w 2004 r. głównym udziałowcem firmy stał się chiński SAIC.

Skontaktuj się z autorem
Piotr Lis
Zobacz również
Aktualności
Światowa sprzedaż w roku pandemii
Redakcja
8/3/2021
Aktualności
Stabilny jak polskie sieci
Redakcja
8/3/2021
Aktualności
Największe rynki unijne na minusie
Redakcja
4/3/2021
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.