Z informacji agencji wynika, że Volkswagen wstrzyma w pierwszych dwóch tygodniach października produkcję akumulatorowo-elektrycznych aut VW ID.3 i Cupra Born w swoich fabrykach na terenie Zwickau oraz Drezna. Produkcja ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron i Audi Q4 Sportback e-tron będzie zaś kontynuowana w trybie trzyzmianowym.
Serwis Automotive News zwraca uwagę, że popyt na „elektryki” zmalał w ciągu ostatnich miesięcy, na co wpłynęły wyższe koszty energii, utrzymania i kredytów. Co więcej, wzrosły obawy konsumentów dotyczące infrastruktury ładowania i zasięgu akumulatorów.
To tylko część problemów, które dotykają m.in. producenta z Wolfsburga. Innymi są rosnąca konkurencja ze strony Tesli, która postawiła na agresywne obniżki, czy coraz silniejsza ekspansja chińskich graczy. Dobry przykład to choćby marka MG (należąca do chińskiego koncernu SAIC Motor), której elektryczny model MG4 stanowi konkurencję dla VW ID.3 – tyle że jest od niego nawet o 10 tys. euro tańszy.
W pierwszej połowie 2023 r. import chińskich „elektryków” do UE wyniósł blisko 350 tys. sztuk, a w ostatnich pięciu latach wzrósł on aż czterokrotnie. Zainteresowanie samochodami z Chin jest widoczne także wśród dealerów z Polski i zagranicy. W naszym kraju w chińskie marki – mniej lub bardziej – zaangażowali się już dealerzy z TOP10. Wszystko wskazuje na to, że tym razem nie będzie „falstartu” i brandy z państwa smoka odegrają w Europie (by nie rzec, że już odgrywają) istotną rolę. Choć jedną z odpowiedzi na chińską konkurencję jest postawienie na małe i przystępne cenowo „elektryki”.