Aktualności

W Stanach rośnie nowy gracz na rynku „elektryków”?

W ciągu niecałych dwóch lat Rivian, wciąż mało znany w Europie amerykański producent aut elektrycznych, zgromadził ponad 5 mld dolarów kapitału. Pierwsze „elektryki” Riviana (m.in. vany wyprodukowane dla Amazona) mają wyjechać na ulice w 2021 r.

Źródłem bogactwa firmy jest kilka wysokich kontraktów oraz hojni inwestorzy. Amerykańskie przedsiębiorstwo Rivian powstało w 2009 r. i przez pierwsze lata działało niejako „w cieniu”. To już jednak przeszłość. Rivian ogłosił, że do 2021 r. wypuści pierwsze samochody elektryczne – modele R1T i R1S. Pojazdy należą do kategorii Pick-up oraz SUV. Cechą charakterystyczną obu aut mają być niestandardowe parametry (wersja SUV będzie posiadała trzy rzędy miejsc) oraz deklarowany zasięg, który będą mogły pokonać w trakcie jednego ładowania – ponad 600 km. Rivian jako pierwszy, w 2018 r., przedstawił też projekt całkowicie elektrycznego pick-upa, czym przyciągnął zainteresowanie branży. Od tego czasu przybyło mu konkurentów, wśród nich m.in. Nikola Badger oraz Tesla Cybertruck.

W 2019 r. Jeff Bezos, właściciel Amazonu, zamówił… 100 tys. elektrycznych vanów od Riviana. Pierwsze 10 tys. pojazdów ma być dostarczonych amerykańskiemu gigantowi w 2021 r., zaś reszta sukcesywnie do 2024 r. W ostatnim czasie Rivian współpracował również z Fordem nad niskoemisyjnym autem marki Lincoln, ale w wyniku pandemii koronawirusa współpraca nad tym projektem została zawieszona.

Głównym inwestorem przedsiębiorstwa jest T.Rowe Prices Associates – globalna firma zarządzająca inwestycjami. Na tym lista się nie kończy. Rivian jest wspierane przez Soros Fund Management, Coatue, Fidelity Management and Research Comapny, Cox Automotive oraz Baron Capital Group. Wśród jego udziałowców są Amazon oraz BlackRock. Szacuje się, że podczas ostatniej rundy inwestycyjnej Rivian zgromadził 2,5 mld dolarów.

Zdjęcia: Media.Rivian

Skontaktuj się z autorem
Artur Białek
dziennikarz miesięcznika "Dealer"
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.