Aktualności

Widmo e-mobilnej Europy dwóch prędkości

Analiza przeprowadzona przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodowych (ACEA) pokazuje skrajnie nierówny obraz rozlokowania punktów ładowania dla „elektryków” w całej Unii Europejskiej.

Aż 70 proc. wszystkich stacji ładowania w UE znajduje się w trzech krajach zachodniej Europy: Holandii (66 665), Francji (45 751) i Niemczech (44 538), które zajmują 23 proc. całkowitej powierzchni Unii. 

Dobitnym przykładem skali asymetrii jest Rumunia – około 6 razy większa od Holandii – która posiada tylko 493 punkty ładowania, czyli zaledwie 0,2 proc. stacji znajdujących się na terenie UE.

Rozkład stacji ładowania, pokrywa się z podziałem na bogatsze kraje Europy Zachodniej i biedniejsze Wschodniej, Środkowej i Południowej, a kraje o dużym terytorium, ale niższym PKB jak Polska (0,8 proc. „udziału” w stacjach ładowania) czy nawet Hiszpania (3,3 proc.) zostają w tyle za bogatymi.

Niejednolita polityka wdrożeniowa w kwestii e-infrastruktury była wyraźna już w trakcie pierwszych analiz ACEA w 2018 r.  „A bez zdecydowanych działań w kolejnych latach, sytuacja nie będzie miała szansy na poprawę” – ostrzega stowarzyszenie.

Bez infrastrukturalnych celów natkniemy się na wąskie gardło dla e-mobilności, a transformacja straci impet – podkreślił Oliver Zipse, przewodniczący ACEA oraz dyrektor BMW. Szef Stowarzyszenia zauważył też, że postęp związany z rozwojem elektromobilności nie powinien prowokować problemów komunikacyjnych. „Musimy upewnić się, że zachodząca transformacja nie będzie ograniczać naszej mobilności. Czy to dla gospodarki, dla naszych osobistych relacji, czy dla więzi społecznych – poziom mobilności jest wyraźnym wskaźnikiem postępu” – dodał Zipse.

Wedle obliczeń Komisji Europejskiej, aby sprostać wymaganiom związanym z redukcją emisji CO2 o 50 proc. do 2030 r., na terenie UE będzie musiało powstać około 6 mln publicznie dostępnych punktów ładowania do końca dekady. Obecnie jest to mniej niż 225 tys.

Źródło: ACEA

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
BMW Group rozbudowuje sieć dealerską MINI w Polsce
Redakcja
30/7/2021
Aktualności
Branża leasingowa wraca na prostą
Redakcja
29/7/2021
Aktualności
Drożeją nowsze auta używane
Redakcja
28/7/2021
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.