Aktualności

Wzrost sprzedaży „elektryków” i problemy „spalinówek”

Mimo pandemii rośnie popyt na samochody elektryczne. W pierwszym kwartale 2021 r. liczba rejestracji aut z napędem czysto elektrycznym zwiększyła się rok do roku w UE o 59,1 proc. do prawie 146,2 tys. sztuk – podaje ACEA.

Na większości europejskich rynków sprzedaż „elektryków” ma się dobrze, ale nie brakuje też państw, które zanotowały wyraźne spadki. To m.in. Hiszpania (o 12,6 proc. do 3,4 tys.) i Czechy (o prawie 34 proc. do niespełna 0,6 tys.). Bardzo prężnie rozwija się natomiast rynek niemiecki, gdzie rejestracja aut elektrycznych zwiększyła się w pierwszym kwartale tego roku o 149 proc. do 64,8 tys. szt., włoski – o 146 proc. do 13,3 tys. oraz austriacki – o 172 proc. do 6,6 tys.


Dodajmy, że jeszcze większym zainteresowaniem cieszą się hybrydy plug-in, na które popyt w pierwszym kwartale podskoczył o 175 proc. Przełożyło się to na wynik 208,4 tys. zarejestrowanych plug-inów w UE, wobec 75,8 tys. sztuk przed rokiem. Najchętniej hybrydy plug-in kupowali Niemcy (78 tys.) i Francuzi (31,2 tys.). Z kolei w Polsce samochody z takim napędem odnotowały wzrost popytu o 191 proc. – w pierwszym kwartale 2021 r. sprzedano prawie 2 tys. sztuk w stosunku do niespełna 700 aut w ubiegłym roku. Ponadto na terenie UE odnotowano bardzo dobry wynik w sprzedaży tradycyjnych hybryd. Po pierwszych trzech miesiącach 2021 r. stanowiły one 18,4 proc. całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w UE, co oznacza prawie podwojenie udziału w rynku w ciągu roku.


Tymczasem następuje sukcesywne osłabienie sprzedaży aut z silnikami spalinowymi, choć pamiętajmy, że wciąż odpowiadają one za 65,4 proc. rynku samochodowego w UE i upłynie jeszcze wiele lat, zanim zostaną zdominowane przez „elektryki”. Od stycznia do marca 2021 r. rynek diesli zmalał o 20,1 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, osiągając tym samym poziom niespełna 593,6 tys. aut sprzedanych w całej UE. Co więcej, także popyt na samochody benzynowe utrzymywał tendencję spadkową: sprzedaż zmniejszyła się o 16,9 proc. z 1,3 mln sztuk sprzedanych w pierwszym kwartale 2020 r. do 1,1 mln sztuk w roku obecnym – informuje ACEA.

Przypomnijmy, że z kolei w USA niedobór półprzewodników i wywołane nim przestoje w produkcji coraz mocniej dotykają tamtejszych dealerów. Dlatego, pomimo poprawiającego się stanu epidemicznego, na dealerskich stokach zalegają pustki.

Źródło: ACEA
Fot. Pixabay

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.