Aktualności

Dieselgate w nowej odsłonie?

Nawet 10 mln aut może utracić homologację. KBA przegrało w sądzie pierwszej instancji z prośrodowiskową organizacją Deutsche Umwelthilfe w sprawie dotyczącej przekłamywania emisji w modelu Golf, a problemy, które część mediów nazwało już kolejnym Dieselgate, mogą rozlać się na innych niemieckich producentów.

Martin Meiners

Sąd administracyjny w Szlezwiku przychylił się do zarzutów stawianych branżowej organizacji KBA odpowiedzialnej za wydawanie odpowiednich homologacji dopuszczających pojazdy do ruchu. Zdaniem Deutsche Umwelthilfe (DUH) wiele aut, które znalazło się na drogach, nie spełnia krajowych wymogów i nigdy nie powinno trafić na ulicę. DUH zarzuca KBA przymykanie oka na praktyki producentów i zezwalanie na używanie „słabszych urządzeń”, które nie odzwierciedlały rzeczywistych danych dotyczących emisji.

Volkswagen (bo na tym etapie chodzi o dopuszczone do użytku modele Golf) broni się przed zarzutami, przekonując, że wykorzystywane oprogramowanie było niezbędne, by redukować ryzyko uszkodzenia silnika przy niższych temperaturach i rezygnacja z niego byłaby nieodpowiedzialnym zachowaniem. Producent podkreślił ponadto, że przed podjęciem następnych kroków, zaczeka na pełne wyjaśnienie ze strony sądu.

A co dalej? Strony będą miały szansę odwołać się do sądu wyższej instancji, chociaż wśród branżowych komentatorów nie brakuje opinii, że będzie to jedynie „gra na czas”. Jeśli decyzja zostanie podtrzymana, może to oznaczać, że wszystkie auta, których dotyczy sprawa, utracą homologację. W takiej sytuacji mówi się o dwóch możliwych scenariuszach: wycofaniu pojazdów z ruchu bądź ich przeprogramowaniu, tak by spełniały niezbędne wymogi. Pierwsza z opcji musiałaby się oczywiście wiązać z odpowiednimi rekompensatami wobec klientów.

Na razie „na cenzurowanym” znalazł się Volkswagen Golf, ale Deutsche Umwelthilfe zapowiada, że to dopiero początek batalii. Organizacja planuje wytoczyć KBA kolejne procesy dotyczące innych modeli Volkswagena, ale także pojazdów BMW i Mercedesa. Przedstawiciele DUH szacują, że liczba samochodów, których dotyczy problem, dochodzi nawet do 10 mln.

Fot. Volkswagen Newsroom

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.