PREZENTACJA FIRMY

Wszystkie dane w jednym miejscu

Każda chwila zmarnowana przez dealera ze względu na niedostatki firmowych systemów informatycznych oznacza utracone pieniądze. Wiedzą o tym przedstawiciele Autobahn Technologies, którzy zaprojektowali narzędzie pozwalające uprościć komunikację online, gromadząc wszystkie informacje i funkcjonalności w jednym cyfrowym „hubie”.

Dziesięć minut poświęconych na bezcelowe „przeklikiwanie” się przez kolejne podstrony, dodatkowa godzina spędzona na przeciągających się negocjacjach z importerem w sprawie zamówienia nowego auta… Czas, który pracownicy dealerstwa tracą na – z pozoru banalne – czynności, trudno policzyć. Można jednak bezpiecznie założyć, że każdego miesiąca załoga marnuje dziesiątki, jeśli nie setki godzin, na działaniach, których z powodzeniem mogłaby uniknąć. Zaś im większa firma, im szerszym markowym portfelem dysponuje na wielu różnych rynkach, tym problem robi się poważniejszy.

W dobie branżowej transformacji, kiedy środek ciężkości dealerskiego biznesu powoli przesuwa się w stronę zintegrowanej komunikacji opartej na koncepcji omni-channel oraz procesach online, zadbanie o to, by te przebiegały sprawnie, to z jednej strony obowiązek każdego dealera, a z drugiej – szansa. Szansa, którą zapewnia Autobahn Technologies, dostawca systemów informatycznych wywodzący się z Estonii, który po sukcesach odniesionych w krajach bałtyckich oraz Skandynawii postanowił wejść na rynki Europy Środkowo-Wschodniej – w tym także do Polski. Z czym wejść? Firma stworzyła produkt, który ma stanowić odpowiedź na wyzwania związane ze zmianami zachodzącymi na rynku.

PRZEPIS NA SUKCES

O tym, że zmieni się wiele, nikogo przekonywać chyba nie trzeba. – Model agencyjny, elektromobilność, konsolidacja, cyfryzacja – to tylko najważniejsze z całego katalogu nowości, do których dealerzy będą musieli się prędzej czy później, z naciskiem na to pierwsze, dostosować. Zmiana nawyków konsumenckich wymusi wdrożenie modeli biznesowych, w których większą rolę będą odgrywały nowe sposoby użytkowania samochodów, takie jak subskrypcje, wynajmy krótkoterminowe czy car-sharing. Konsument będzie coraz częściej korzystał z pojazdu bez konieczności jego nabywania bądź zawierania wieloletnich kontraktów leasingowych – prognozuje Andrzej Halarewicz, ekspert od lat związany z branżą motoryzacyjną, obecnie pełniący funkcję menedżera ds. sprzedaży w Autobahn Technologies. Jego zdaniem stopniowo będzie wzrastało również znaczenie sprzedaży przez internet, z ograniczeniem liczby wizyt w fizycznym obiekcie.

Andrzej Halarewicz:
W nowych modelach biznesowych rosnącą rolę będą odgrywały nowe sposoby użytkowania aut, takie jak subskrypcje, wynajmy krótkoterminowe czy car-sharing.

W tak dynamicznie „falującym” środowisku warunkiem sukcesu będzie odpowiednio szybka reakcja na wszelkie nowości technologiczne, które będą pojawiać się na rynku. Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę ze znaczenia zaawansowanych narzędzi do analizy danych i raportowania, pozwalających przewidzieć zachowania klientów, opracować firmową strategię czy wyeliminować błędy. – Rośnie wreszcie zapotrzebowanie na zaawansowane platformy e-commerce, które przyspieszyłyby proces sprzedaży, a do tego oferowały przejrzysty, prosty w obsłudze interfejs – dodaje Andrzej Halarewicz. Takim rozwiązaniem, przygotowanym właśnie z myślą o sektorze automotive, jest system autorstwa Autobahn Technologies – Virtual Sales Platform (VSP).

DLA DEALERÓW I IMPORTERÓW

Cyfrowe narzędzie opracowane przez Autobahn Technologies stanowi „hub”, który w jednym miejscu zbiera najważniejsze informacje z dealerskich, ale także importerskich CRM-ów, oferując łatwy dostęp do danych wszystkim uprawnionym osobom. System zawiera szereg funkcjonalności, które wspierają pracowników stacji w codziennej pracy. – Jedną z nich jest tzw. Stock 3.0, platforma do wirtualnego zarządzania bazą samochodów. VSP pozwala na stworzenie cyfrowego stoku wspólnego dla wszystkich marek i lokalizacji, którymi dysponuje dealer bądź importer. W przypadku tego narzędzia bariery nie stanowią nawet granice państwowe, bo Stock 3.0 przy wyliczaniu ceny auta bierze pod uwagę zobowiązania podatkowe funkcjonujące w danym państwie, a do tego uwzględnia wielowalutowość – wskazuje Martin Piirmaa, współzałożyciel Autobahn Technologies. To oznacza, że jeśli dealer z Tallina znajdzie kupca na auto znajdujące się w Wilnie, to za pomocą platformy będzie mógł bez problemu zapoznać się ze wszystkimi informacjami dotyczącymi pojazdu, w tym z ceną.

Martin Piirmaa:
System pozwala na stworzenie cyfrowego stoku dla wszystkich marek i lokalizacji. Bariery nie stanowią tu nawet granice państw, bo narzędzie uwzględnia system podatkowy oraz wielowalutowość.

Większą kontrolę nad całym procesem sprzedaży zapewni również pełny wgląd w status logistyczny pojazdu na każdym etapie dystrybucji, od momentu jego zamówienia aż do finalizacji transakcji. Dzięki temu w każdej chwili dealer będzie mógł sprawdzić, czy wszystko przebiega zgodnie z planem, a w razie opóźnień – odpowiednio zareagować.

Stig Terje Henriksen:
Aby stworzyć platformę posprzedażową, która uzupełni istniejący system VSP Autobahn, współpracujemy z globalną marką i partnerem. Jesteśmy przekonani, że uproszczone, jednolite narzędzie będzie wspierać rozwój naszych klientów.

SZYBCIEJ, ŁATWIEJ

Poprzez automatyzację rutynowych czynności VSP pomoże ponadto skrócić czas niezbędny przy wykonywaniu codziennych obowiązków. – System przejmie niektóre zadania, którymi do tej pory zajmowali się pracownicy firmy. Chociażby umieszczenie oferty na portalach ogłoszeniowych będzie można rozwiązać za pomocą jednego kliknięcia. Oczywiście to, w jaki sposób postanowimy zaprezentować auto, będzie zależało tylko od nas. Nic nie stoi na przeszkodzie, by obok ceny gotówkowej prezentować wysokość raty w leasingu czy kredycie. Mało tego – system obsługuje różne kanały sprzedaży, takie jak wynajem długo- czy krótkoterminowy. To tylko kwestia aktywacji odpowiednich modułów – dodaje twórca Autobahn. Dobór właściwego modułu pozwoli również zarządzać stokiem aut poleasingowych, ex-demonstracyjnych, z parków prasowych, a nawet pojazdów, które wróciły z wypożyczalni.

Uproszczeniu ulegnie także komunikacja na linii dealer–importer. W jaki sposób? Narzędzie umożliwi szybką wymianę informacji na przykład w przypadku negocjacji cenowych. Wystarczy, że pracownik skorzysta z procedur „zaszytych” w systemie, by uniknąć czasochłonnej, i niekiedy uciążliwej, wymiany maili. A na koniec dnia dealer będzie mógł skorzystać z trybu raportowania – po to, by zmierzyć i porównać ze sobą typowe aktywności sprzedawców – ile telefonów wykonali, jaki wskaźnik konwersji uzyskali z leadów itp.

ROZWIĄZANIA W CHMURZE

Co ważne, korzystanie ze wszystkich możliwości oferowanych przez VSP nie będzie wymagało od dealera rezygnacji z narzędzi informatycznych, którymi dysponuje na co dzień, ponieważ Autobahn funkcjonuje w chmurze i można go łatwo zaadaptować do komunikowania się między systemami poprzez interfejs API. Rozwiązanie jest przy tym dostępne dla wszystkich dealerów z uwagi na wygodny model płatności – możliwość korzystania z narzędzia sprowadza się do opłacenia miesięcznej subskrypcji. – Mówiąc wprost, czynnik ryzyka jest w tym przypadku ograniczony do minimum. Klient płaci jedynie za użytkowanie produktu, bez konieczności przeprowadzania dodatkowych, kosztownych inwestycji, bo do systemu możemy zalogować się z poziomu komputera, tabletu czy telefonu komórkowego. Od samego początku zależało nam zresztą na rozwiązaniu, które będzie możliwie łatwe do wdrożenia, a następnie użytkowania – podkreśla Stig Terje Henriksen, dyrektor zarządzający Autobahn Technologies.

Wraz z postępującym trendem konsolidacyjnym ta „prostota” może okazać się kluczowa dla przyszłości branży dealerskiej. Aby zachować konkurencyjność na rynku, wiele małych firm będzie musiało podjąć decyzję o ekspansji – czy to markowej, czy terytorialnej – wchodząc na obszar do tej pory dla siebie nieznany. Problem dotknie również rynkowych liderów oraz graczy najbardziej aktywnych na rynku przejęć – proces integracji licznych nowych nabytków może okazać się bowiem poważnym wyzwaniem dla zarządzających, zwłaszcza jeśli pozyskane stacje oraz marki będą funkcjonować w ramach odrębnych systemów informatycznych. W obu przypadkach Virtual Sales Platform autorstwa Autobahn Technologies może okazać się spoiwem, które pomoże dealerom przejść przez trudny okres transformacji, a następnie – już w warunkach nowej rzeczywistości – wznieść firmę na wyższy poziom.

REKLAMA
Zobacz również
PREZENTACJA FIRMY sponsorowany
Wyznaczamy nowe standardy
Redakcja
22/12/2023
PREZENTACJA FIRMY sponsorowany
Autodetailing – sposób na wyższą rentowność dealerstwa
Redakcja
29/11/2023
PREZENTACJA FIRMY sponsorowany
Wyróżnia nas innowacyjność
Redakcja
24/11/2023
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.