Aktualności

2022: ponad 4-proc. spadek osobowych w UE

W 2022 r. rynek nowych aut osobowych w UE zmalał o 4,6 proc. Kraje wspólnoty zmagały się z niedoborem części, choć sytuacja poprawiła się w okresie sierpień-grudzień (były to miesiące nieprzerwanego wzrostu). Mimo to i tak skumulowany wolumen osiągnął 9,3 mln szt., co oznacza najniższy poziom w regionie od 1993 r. – podaje ACEA.

New cars parked in a distribution center on a sunset or sunrise and car factory buildings with pipes. Parking in the open air.

Trudne warunki odbiły się na wynikach największych rynków UE, spośród których tylko Niemcy odnotowały wzrost (2 651 357 szt., +1,1 proc.), podczas gdy Włochy miały największy procentowy spadek (1 316 702 szt., -9,7 proc.), a po nich były kolejno – druga po Niemczech pod kątem wolumenu – Francja (1 529 035 szt., -7,8 proc.) oraz Hiszpania (813 396 szt., -5,4 proc.). Polska, przy liczbie 419 749 zarejestrowanych samochodów i 6-proc. spadku, znalazła się, podobnie jak przed rokiem, na piątym miejscu. Pierwszą unijną dziesiątkę zamykają Belgia (366 303 szt., -4.4), Holandia (312 129 szt., -3,2 proc.), Szwecja (288 087 szt., -4,3), Austria (215 050 szt., -10,3 proc.) i Czechy (192 087 szt., -7,1 proc.).

Jak wyglądają wyniki poszczególnych koncernów? Najlepiej w UE poradziła sobie Grupa Volkswagen (2 321 030 szt., -5,2 proc.), a jej najpopularniejsze marki to VW (1019 352 szt., -6,7 proc.), Audi (475 801 szt., +5.3 proc.), Škoda (461 925 szt., -8,4 proc.), Seat/Cupra (297 886 szt., -12 proc.) i Porsche (62 218 szt., +7 proc.). Pozostałe brandy niemieckiego producenta sprzedały się w łącznej liczbie 3 848 szt. (włącznie z Bentleyem i Lamborghini), co zaowocowało 21-proc. wzrostem.

Gorzej wypadł tymczasem Stellantis (1 823 725 szt., -14,1). Najchętniej wybierane marki koncernu to Peugeot (556 591 szt., -14,3 proc.), Fiat/ Abarth (367 079 szt., -17,6 proc.), Citroën (340 962 szt., -16.6 proc.), Opel/Vauxhall (338,101 szt., -12,8 proc.), Jeep (98 356 szt., 18,5 proc.,), DS (45 582 szt., +15,1 proc.), Lancia/Chrysler (41 077 szt., -6,2 proc.) i Alfa Romeo (29 870 szt., +27, 2 proc.). Inne marki (w tym Dodge, Maserati i RAM) miały 52,6-proc. wzrost (6 107 szt.).

Trzecie miejsce, z wynikiem 984 558 rejestracji, przypadło koncernowi Renault Group, który osiągnął mniejszy procentowy spadek niż dwaj poprzednicy (-4,3 proc.). Co więcej, aż dwie marki francuskiego producenta znalazły się na plusie: Dacia (440 193 szt., +13,8 proc.) oraz Alpine (2 872 szt., +34 proc.). Najlepiej sprzedawało się jednak rzecz jasna Renault (541 493 szt.), odnotowując przy tym -15,2 proc. spadek. Koncern i tak poradził sobie wyjątkowo dobrze, zwłaszcza że pod koniec marca zawiesił on swoją działalność w Rosji, która była jego drugim największym rynkiem zbytu, a już kilka miesięcy później francuska firma została znacjonalizowana.

Czwarta pozycja przypadła Hyundai Group (849,580 szt., +2,6 proc.), z 429 483 rejestracjami Kii (+7,3 proc.) oraz 420 097 Hyundaia (-1,9 proc.). Na piątej lokacie znalazła się zaś Toyota Group (662 280, +7,7 proc.), z wynikami 635 533 rejestracji Toyoty (+8,9 proc.) i 26 747 Lexusa (-15,7 proc.). Spadek odnotowało tymczasem BMW Group (624 940 szt., -5,1 proc.), którego obie marki – BMW i Mini – miały odpowiednio wyniki 503 781 szt. (-5,7 proc.) oraz 121 159 szt. (-2,8 proc.). Minimalny wzrost wypracował za to Mercedes-Benz (549 023 szt., +0 01 proc.): Mercedes został zarejestrowany w liczbie 529 222 szt. (+2,7), ale aż 41,2-proc. spadek dotknął Smarta (19 801 vs 33 703 w 2021 r.).

Rejestracje nowych aut osobowych w UE w okresie styczeń-grudzień 2021-2022 r. / Fot. ACEA

Jako kolejni producenci w zestawieniu pojawiają się Ford (380 380 szt., -2,3 proc.), Volvo (191 445 szt., -9,7 proc.), Nissan (155 012 szt., -10,2 proc.), Mazda (108 213 szt., -11,2 proc.), Jaguar Land Rover Group (58 492 szt., -16,1 proc.) – Land Rover osiągnął wynik 46 540 szt. (-10,8 proc.), a Jaguar 11 952 szt. (-31,8 proc.). Następnie mamy Mitsubishi (54 057 szt., -14,4 proc.), Hondę (39 923 szt., +4,4 proc.) i, będącą jeszcze do niedawna częścią Renault Group, Ładę (738 szt.).

Cała branża stoi przed nie lada wyzwaniami na bieżący rok, a polska motoryzacja, przy wysokiej inflacji i spadającym popycie na samochody (spowodowanym m.in. drogim finansowaniem), ma przed sobą wyjątkowo trudny okres, który stawia pod dużym znakiem zapytania rezultaty w 2023 r. Ale na razie utrzymujemy piątą pozycję w UE.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Wynajem długoterminowy ze wzrostem w I kw.
Redakcja
25/4/2024
Aktualności
Nowy format Renault
Redakcja
24/4/2024
Aktualności
Rynek „elektryków” – mniej Europy, więcej Chin
Redakcja
23/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.